donderdag 9 mei 2013

motor en carburateur CFM. wat wel en niet mogelijk is

Een veel gehoord onderwerp aangaande carburateurs of motoren die niet lekker lopen is het "de carbueateur is te groot" verhaal.

De achtergrond hierachter is dat, bijvoorbeeld Holley een schatting maakt van wat op een motor waarschijnlijk zonder problemen werkt. Hierbij gebruiken ze een simpele online "CFM calculator" waarin je de cilinderinhoud en het geschatte maximale toerental kan invullen waarna er een "optimale carburateur" uit komt.

Deze carburateur gaat ongetwijfeld werken. Voornamelijk omdat hij veel te klein is.
Er word nog steeds onderzoek gedaan naar, en geinvesteerd in verbeteringen van carburateurs.
Een van de dingen die verbeterd zijn is het zogenoemde "Idle signal strenght". dit betekent de sterkte van het signaal door het stationaire circuit en de mogelijkheid om brandstof en lucht te vermengen.
Een van de oude problemen met een te grote carburateur was dat het stationaire toerental bijna niet te regelen viel. Door de grote hoeveelheid lucht die er al door de "Idle slots" kan, word of het toerental verhoogd bij een correcte stand van de vlinderkleppen, of de vlinderkleppen worden te ver dicht gedraaid waardoor de "idle slots" geen brandstof meer kunnen aanzuigen uit het stationaire circuit.
Dit kwam voor wanneer men bijvoorbeeld een 850 CFM carburateur op een 350 Chevy monteerde.

Het gebruik van een Holley met Vacuum Secondaries halveert de totale flow van de carburateur tot een punt waarbij het wegvallen van het vacuum de 2e trap doet openen. dus bij normaal gebruik op de weg reageert deze carburateur als een 2 Barrel carburateur tot het moment dat het gaspedaal volledig wordt ingetrapt.

Het 2e is dat nieuwere carburateurs flinke verbeteringen hebben in de diverse circyuits in de carburateur waar brandstof en lucht gemengd wordt.
Hierdoor is wat eerder als een te grote carburateur werd beschouwd vanwege het slechte stationair lopen nu verleden tijd.
Met de nieuwere carburateurs is het bijvoorbeeld mogelijk om een goed lopende en normaal verbruikende 350 Chevy te hebben met een 750 Vacuum Secondary Holley waar eerst altijd voor een 600 of 650 CFM carburateur werd gekozen. het verschil wordt pas merkbaar bij hoge toerentallen.

Het is overigens een fabel dat een 600 CFM carburateur op dezelfde motor zuiniger is als een 750. Als beide correct afgesteld zijn en er word een dagje mee gereden zonder strepen te trekken bij ieder stoplicht is het verschil in verbruik nihil. Een carburateur voorziet de motor van de hoeveelheid brandstof die gevraagd wordt. Niet meer maar ook niet minder.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten